Betingelser

GENERELLE VILKÅR

1. VIRKSOMHEDSOPLYSNINGER:
 ANB Pay ApS (”ANB Pay”) er registreret med CVR-nummer 32329241.

2. ANVENDELSE OG GYLDIGHED:
ANB Pays generelle vilkår finder anvendelse på alle aftaler, der indgås mellem ANB Pay og ANB Pays kunder (“Kunden”). De generelle vilkår er gældende fra Kundens accept af tilbud, og Kunden erklærer ved accept af tilbud at have læst og forstået ANB Pays generelle vilkår.

3. YDELSER, PARTNER OG DATADELING:
ANB Pay leverer løsninger relateret til modtagelse af betalinger, herunder med kort, i både fysiske butikker og online afhængigt af Kundens valg (“Ydelsen”).
Løsningen kan derudover omfatte udlån af Udstyr (som defineret nedenfor), gateway- og softwarelicens, samt support og service.

Kunden er bekendt med, at ANB Pay anvender en eller flere underleverandører eller partnere (“Partner”) til levering af visse services og produkter til brug for ANB Pays Ydelse.
Kunden accepterer, at ANB Pay, som en del af levering af Ydelsen, deler visse data, herunder fx persondata, f.eks. dokumentation til brug for Partners “Know-Your-Customer”-proces, med de relevante Partnere.

Se også ANB Pays persondata politik på [https://www.anbpay.dk/privatlivspolitik].

4. UDSTYR:
4.1 Udlån og ejerskab ANB Pay ejer al Udstyr, herunder men ikke begrænset til den eller de terminaler, Point of Sales-udstyr (“POS”) samt eventuelt andet tilbehør, som ANB Pay har leveret til Kunden (“Udstyr”).

Udstyr må ikke på nogen måde overdrages til tredjemand. Udstyret udleveret af ANB Pay i forbindelse med aftalen kan være ejet af ANB Pays finansieringsselskab AB Formidling ApS (”AB Formidling”), eller anden leasinggiver, der leaser det pågældende Udstyr til ANB Pay.

Udstyret vil i disse tilfælde forblive AB Formidlings ejendom under hele perioden medmindre andet aftales særskilt på skrift.

I tilfælde af, at leasingaftalen mellem ANB Pay og AB Formidling (eller anden leasinggiver) måtte ophøre, er AB Formidling (eller anden leasinggiver) berettiget til at fordre, at aftalen om udlånet af det udleverede Udstyr bortfalder.

I de tilfælde hvor det udleverede Udstyr er ejet af AB Formidling (eller anden leasinggiver), vil ANB Pay på AB Formidlings (eller anden leasinggivers) anfordring foranledige, at der til AB Formidling (eller anden leasinggiver) fremsendes oplysning om hvor og hos hvilken virksomhed Udstyret befinder sig.

Det accepteres og godkendes således, at denne information videregives til AB Formidling (eller anden leasinggiver).

Bortset fra, hvor en lovlig adgang hertil måtte følge af ufravigelig lovgivning, er det ikke tilladt at foretage ændringer, modifikationer eller lignende i noget Udstyr.
Dette gælder al Udstyr, herunder men ikke begrænset til maskiner, fysisk tilbehør og software.

4.2 Eventuel flytning af Udstyr:
Kunden er berettiget til at flytte Udstyret eller dele deraf til andre lokaler til brug for Kundens forretning i Danmark, bortset fra Grønland og Færøerne.
Kundens flytning af Udstyr kræver en forudgående skriftlig orientering til ANB Pay og skal ske i overensstemmelse med punkt 4.3 (fragt af Udstyr).

4.3 Fragt af Udstyr:
Af sikkerhedsmæssige årsager er det et krav, at al fragt/forsendelse af ANB Pays Udstyr foregår gennem en af ANB Pay anvist kurervirksomhed.
Kunden er forpligtet til at orientere sig om godkendte kurervirksomheder forud for enhver fragt/forsendelse/flytning af Udstyr. Godkendte kurervirksomheder er pt.: GLS og PostNord.

4.4 Tilbagelevering af Udstyr
Ved opsigelse af aftaleforholdet mellem ANB Pay og Kunden, skal al Udstyr tilbageleveres til ANB Pay i overensstemmelse med punkt 4.3 (Fragt af Udstyr).
Udstyr skal sendes til den adresse som er oplyst af ANB Pay.
Hvis Udstyr ikke tilbageleveres, vil Kunden blive faktureret herfor i henhold til den til enhver tid gældende prisliste, der kan findes på ANB Pays hjemmeside under [https://www.ANB Pay.com/da/prisliste].

4.5 Defekt Udstyr:
ANB Pay bestræber sig på at yde fejlretning på defekt Udstyr via fjernsupport i overensstemmelse med punkt 8 (Support og Service).

Såfremt ANB Pay vurderer, at Udstyret ikke kan repareres uden ANB Pays besigtigelse af det defekte Udstyr, skal Kunden sende Udstyret til ANB Pay i overensstemmelse med punkt 4.3 (Fragt af Udstyr).

ANB Pay bestræber sig på at stille en ombytningsudstyr til rådighed for Kunden den førstkommende hverdag efter det er konstateret, at en fejl ikke kan rettes.
Dette forudsætter, at fejlmelding er foretaget inden kl. 10.00 dagen i forvejen.
Såfremt Udstyr skal repareres eller ombyttes og dette ikke skyldes en fejl hos ANB Pay, vil Kunden blive faktureret herfor i henhold til den til enhver tid gældende prisliste, der kan findes på ANB Pays hjemmeside under [https://www.ANB Pay.com/da/prisliste].

5. DATA- OG KOMMUNIKATIONSFORBINDELSE:
5.1 Oprettelse af forbindelse til data- og kommunikationsforbindelse:
ANB Pay er ikke ansvarlig for levering, opsætning, igangsættelse og vedligeholdelse af
Wi-Fi/LAN til brug for Udstyr leveret af ANB Pay.

ANB Pay er ikke ansvarlig for den eventuelle manglende Wi-Fi dækning og de konsekvenser dette måtte medføre. I forbindelse med Wi-Fi/LAN- og mobil-baseret Udstyr, kan ANB Pay kontaktes for nærmere krav til standardopsætning af forbindelsen.
 
Det er Kundens ansvar at sikre tilgængeligt Wi-Fi/LAN- og/eller mobildækning, idet dette er en forudsætning for brug af Udstyr.

Mobildækningen kan variere afhængig af, hvor Udstyret benyttes, samt hvilken teleudbyder, der benyttes.

5.2 Abonnement på data- og kommunikationsforbindelse:
ANB Pay leverer i forbindelse med levering af Udstyr tillige et eller flere mobildata abonnement(er). Betaling for dette mobildata abonnement er indeholdt i Kundens betaling for Ydelsen.

Abonnement på mobildata må kun benyttes til datatrafik tilknyttet betalings- eller POS-transaktioner foretaget på Udstyr leveret af ANB Pay.

6. ØVRIGE YDELSER:
6.1 Indløsning af betalingskort:
ANB Pay indløser ikke selv betalingskorttransaktioner, hverken i den fysiske handel eller online. Hertil har ANB Pay indgået partneraftale(r) med en eller flere kortindløsere (“Indløseren”), se også punkt 3 (Ydelser, Partnere og Datadeling).

Kunden indgår, i tillæg til aftalen med ANB Pay, via fuldmagt, en særskilt aftale med den Indløser, der konkret fra tid til anden udpeges af ANB Pay.

Kunden skal godkendes af Indløseren i overensstemmelse med dennes regler og processer (“Know-Your-Customer”-proces), og Kunden skal opfylde de til enhver tid gældende krav, som kræves opfyldt af Indløseren og af lovgivningen i øvrigt.

Kunden er bekendt med, at visse persondata derfor overføres fra ANB Pay til Indløseren som en del af Indløserens onboarding- og “Know-Your-Customer”-proces af Kunden.
Se også ANB Pays persondata politik på [https://www.ANB Pay.com/da/privatlivspolitik].

Kunden er bekendt med, at Kunden ikke kan ændre Indløser eller Partner, eller i øvrigt fravælge ANB Pay som tredjepart i forhold til de Ydelser og det Udstyr, som ANB Pay leverer.
ANB Pay er til enhver tid berettiget til på vegne af Kunden at ændre Indløser.

6.1.1 Opkrævning af transaktionspris og udbetalinger:
På tidspunktet for indgåelse af aftale med ANB Pay, fastsættes Kundens transaktionspris pr. transaktion som en procentdel og et fast beløb i Dkk. af transaktionsbeløbet.

Det er Indløseren, der opkræver transaktionsprisen hos Kunden i overensstemmelse med den derom særskilt indgåede aftale mellem Indløser og Kunden.
Transaktionsprisen pålægges af Indløseren på enhver transaktion og betales af Kunden til Indløser udenom ANB Pay.

Afregning til Indløser sker samtidigt med, at transaktionen og dermed betaling gennemføres hos Indløseren, og Kunden faktureres særskilt.

Det er ligeledes Indløseren, der foretager udbetalinger til Kunden.
Kunden er bekendt med og godkender, at dette ikke håndteres af ANB Pay, ligesom Kunden således er bekendt med, at ingen udbetalinger går via ANB Pay.

6.2 Gateway- og softwarelicens:
Kunden er bekendt med, at betalingsgateways leveres af en Partner, og Kunden erhverver alene en begrænset brugsret til betalingsgatewayen.

ANB Pay leverer enten selv eller via en Partner den nødvendige software, og Kunden erhverver alene en begrænset brugsret til den nødvendige software.
Kunden er forpligtiget til at modtage, installere og anvende seneste software/ programversion af software, som stillet til rådighed af ANB Pay.

Licenser til anvendelse af betalingsgateway (hvad enten fysisk handel eller online) og terminal-/POS-software er obligatoriske Ydelser, og Kunden kan ikke fravælge levering af disse Ydelser gennem ANB Pay.

7. SURCHARGE:
Surcharge er et gebyr, som Kunden kan opkræve sine kunder på betalinger med visse kort udstedt uden for EEA og firmakort.

Størrelsen af surcharge afhænger af aftalen med Indløser.
Surcharge betyder således, at en betaling tillægges den %-sats og Dkk-sats, som er aftalt med Indløser, og at Kunden ligeledes opkræves et gebyr hos Indløser.

ANB Pay faciliterer teknisk, at surcharge kan opkræves på betalinger med kort udstedt uden for EEA og firmakort ved at sende en BIN-liste til terminalen over kort, som kan surcharges.
Det er Kundens ansvar at sikre, at Kunden overholder reglerne for surcharge (herunder for i relation til skiltning, opkrævning og størrelse af gebyret).

Kunden gøres opmærksom på, at der ikke må opkræves mere end egne omkostninger til transaktionen.

Listen med kort, der kan pålægges surcharge, opdateres løbende med nye BIN-numre for sådanne kort, og ANB Pay bestræber sig på, at listen til enhver tid er opdateret, men dette afhænger af den BIN-liste, som ANB Pay modtager fra Partnere.

Derfor kan det ske, at en transaktion surcharges hos Kunden som kunde hos Indløser, selvom Kunden ikke får mulighed for at pålægge surcharge hos sine kunder.
Surcharge kan aktiveres og deaktiveres af ANB Pay ved at bruge ANB Pay Pulse Portal.

8. SUPPORT & SERVICE:
Service udføres af ANB Pay eller af en af ANB Pay udpeget serviceleverandør.
Kunden må ikke udføre eller få andre til at udføre service, vedligeholdelse, fejlfinding mv. på Udstyr, betalingsgateway eller software leveret af ANB Pay.

Kunden skal efter anmodning sikre ANB Pay uhindret adgang til at udføre fejlretning på Udstyret, betalingsgateway eller software.

Hvis Kunden undlader at frigøre det berørte Udstyr, bortfalder ANB Pays forpligtelser, indtil frigørelsen har fundet sted.

Såfremt fejlretningen nødvendiggør en hel eller delvis afbrydelse af det berørte Udstyr, vil Kunden blive oplyst herom.

Kunden skal vederlagsfrit medvirke ved enhver fejlretning ved i nødvendigt omfang at stille kvalificeret personale og fornøden maskintid, data m.m. til rådighed, også hvor dette omfatter maskintid på Udstyr, der ikke er fejl på, men som fungerer i forbindelse med det Udstyr betalingsgateway eller software, hvorpå der skal udføres service.
Kunden forpligter sig til at holde sig orienteret om support, herunder kontaktdetaljer, på ANB Pays hjemmeside [www.ANB Pay.dk/da/support].

Såfremt der måtte være nedetid eller andre driftsproblemer i forhold til de Ydelser og Udstyr, som ANB Pay har leveret til Kunden, og disse Ydelser og/eller dette Udstyr leveres af Partnere, bistår ANB Pay med at få sine Partnere til at løse problemerne hurtigst muligt.

8.1 Support & service omfatter ikke:
*Support og service på services, udstyr, software mv., der ikke er leveret af eller via ANB Pay  eller fejl, som sådant udstyr eller software måtte forårsage på det af aftalen omfattede Udstyr

*Udbedring af følgeskader, herunder opdatering eller rekonstruktion af programmer eller kartoteker, som måtte være beskadiget, tabt eller ændret

*Udskiftning af forbrugsmaterialer

*Fejlmelding til andre leverandører, som ikke er Partnere til ANB Pay

*Fejlretning, der skyldes, at andre end ANB Pay eller en af ANB Pays godkendte underleverandører har serviceret eller foretaget indgreb i det af aftalen omfattede Udstyr, betalingsgateway og/eller software

*Fejlretning, der skyldes fejl og forsømmelser fra Kundens side, såsom fejlbetjening, unormal brug eller tilsidesættelse af krav til driftsmiljø

*Fejlretning på Udstyr, der skyldes hændelige begivenheder, såsom tab af Udstyr, væske spildt i eller på Udstyret, indgreb i Udstyret, hærværk, vandskade, brand

*Kortslutning / lynnedslag og uregelmæssigheder i elektricitetsforsyningen

*Fejl på kabler, telefonledninger, strømforsyninger og lignende på Kundens adresse

*Eksterne modemmer, strømforsyninger og opladelige batterier på mobile betalingsterminaler er ikke omfattet af servicekontrakten

*Fejlretning på webshopplatforme, som ikke leveres af ANB Pay Såfremt Kunden ønsker det, kan ANB Pay vurdere om ANB Pay eller en af ANB Pays serviceleverandører, kan afhjælpe det eller de af de ovenfor anførte problemer.

Når ANB Pay efter Kundens ønske udfører ovennævnte opgaver, sker dette efter regning til Kunden.

9. REKLAMATION:
Reklamationer over fejl og mangler skal ske skriftligt og senest inden 5 dage efter, at Kunden har opdaget eller burde have opdaget fejlen/manglen.

I modsat fald er Kunden afskåret fra at gøre fejl og manglen gældende.

10. PRISER & GEBYRER:
10.1 Kundens priser & gebyrer:
 Den aftalte transaktionspris dækker dels ANB Pays Ydelser (udlån af terminal/POS og evt. andet Udstyr, gateway- og softwarelicens, samt support og service) og dels ydelserne fra Indløseren (indløsning af betalingskorttransaktioner) samt fra integrationer/plug-ins.

Kunden gøres dog opmærksom på, at visse integrationer/plug-ins, opkræver særskilt for brug af deres plug-in.

Disse gebyrer kan findes på [https://www.ANB Pay.com/da/prisliste].
Omkostninger forbundet med såvel betalingsgateway som software er inkluderet i den til en hver tid gældende transaktionspris.

Alle ANB Pays priser er angivet i danske kroner og er angivet ekskl. moms.
For så vidt angår priser og gebyrer, der ikke fremgår af det tilbud, som Kunden har accepteret, finder ANB Pays til enhver tid gældende prisliste anvendelse.

Prislisten kan findes på ANB Pays hjemmeside under [www.ANB Pay.dk/prisliste].
Udover transaktionsprisen jf. punkt 6.1.1 (Opkrævning af transaktionspris og udbetalinger), betaler Kunden separat for diverse ekstraydelser leveret af ANB Pay (eksempelvis bonruller, opsætning af kassesystem, MobilePay ved online etc.), jf. den til enhver tid gældende prisliste, såfremt disse tilvælges.

Disse Ydelser faktureres direkte fra ANB Pay til Kunden.

10.2 Prisregulering:
Priserne for Ydelserne kan blive reguleret med et varsel på 14 dage, og vil i så fald blive varslet i henhold til afsnit 19 (Ændringer).

10.2.1 Manglende brug af løsningen/omsætningsgrænser:
Kunden kan efter ANB Pay vurdering uden varsling til Kunden, blive faktureret 399 kr. ekskl. moms pr. måned per terminal/betalingsløsning, for måneder hvor den samlede omsætning igennem hver terminal og/eller betalingsløsning er mindre end 10.000 kr. inkl. moms pr. måned.

11. BETALINGSBETINGELSER:
11.1 Betalingsfrister og gebyr:
Der gælder for alle fakturaer udstedt af ANB Pay og Indløseren en betalingsfrist på 8 dage.
Ved for sen betaling forbeholder ANB Pay og Indløseren sig retten til at opkræve gebyrer og renter i henhold til renteloven.

Ved manglende betaling er ANB Pay og Indløseren berettiget til at afbryde Udstyrets funktion eller lukke for en Indløsningsaftale.

Genåbning kan alene foregå mod betaling af skyldigt beløb samt et gebyr på DKK 1.000.

12. VARIGHED OG OPSIGELSE:
12.1 Varighed:
Aftalen mellem Kunden og ANB Pay gælder fortløbende indtil den opsiges, jf. dog nedenfor.

12.2 Uopsigelighedsperiode:
Aftalen har en fast og indledende uopsigelighedsperiode/bindingsperiode på 36 måneder fra accept af tilbud, hvor aftalen er uopsigelig, hvilket indebærer, at Kunden er bundet af aftalen i denne periode (bindingsperiode).

Aftalen kan først opsiges med det i punkt 12.3 (Opsigelsesvarsel) beskrevne varsel efter, at uopsigelighedsperioden er udløbet.

12.3 Opsigelsesvarsel:
Parterne kan opsige aftalen med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, jf. dog punkt 12.2 om uopsigelighedsperiode. ????

Ved udløb af opsigelsesvarslet er ANB Pay berettiget til uden yderligere varsel at spærre for Kundens brug af ANB Pays Udstyr og/eller Ydelser.

Hvis Indløseren eller en Partner pga. usædvanlig adfærd og/eller mistanke om misbrug afslutter kundeforholdet med Kunden, kan ANB Pay opsige Kunden med øjeblikkeligt varsel.

12.4 Tilbagelevering af Udstyr ved opsigelse:
Hvis Kunden ikke returnerer ANB Pays Udstyr inden for 10 hverdage efter opsigelsesvarslets udløb, vil Kunden blive faktureret for Udstyret iht. ANB Pays til enhver tid gældende prisliste på [https://www.ANB Pay.com/da/prisliste].

13. MISLIGHOLDELSE:
13.1 Kundens misligholdelse:
Foruden som beskrevet i disse generelle vilkår, anses følgende, ikke udtømmende, forhold som misligholdelse:

*Kunden undlader at betale aftalte beløb

*Kunden disponerer i strid med disse generelle vilkår og aftalerne i øvrigt

*Kunden misbruger eller vanrøgter ANB Pays Udstyr

*Kunden tages under konkursbehandling eller træder i rekonstruktion eller udviser på anden måde manglende betalingsevne

*Kunden overholder ikke gældende PCI-krav eller øvrige krav omkring sikring af kortdata

*Kunden åbner Udstyret, infiltrerer betalingssystemet eller på anden måde tilegner sig eller andre adgang til data og/eller software i strid med de generelle vilkår, aftaleforholdet i øvrigt og/eller relevant lovgivning

*Kunden anvender betalingsgatewayen på en ikke-aftalt website, websitet ikke længere ejes af Kunden eller webshoppen ændres væsentligt (herunder men ikke begrænset til navn/URL-adresse, ændring af shop-platform, ændring i produkttyper/-kategorier mv.) eller såfremt webshoppen ikke er tilgængelig for kunder

*Kunden anvender en anden betalingsgateway til brug for Udstyret

*Kunden kører ikke alle korttransaktioner gennem Udstyret (krav om 100% af kortprocessering)

*Kunden overholder ikke omsætningsgrænser og/eller opsiger inden udløb af uopsigelighedsperioden

*Andre end ANB Pay eller af en af ANB Pay udpeget serviceleverandør laver service på Udstyr

13.1.1 ANB Pays rettigheder ved Kundens misligholdelse:
Misligholdes en aftale indgået med ANB Pay, kan ANB Pay ophæve denne med øjeblikkelig virkning, ligesom ANB Pay forbeholder sig retten til at ophøre eller suspendere brugsret til betalingsgateway og/eller licenser.

 ANB Pay forbeholder sig i den forbindelse retten til at opkræve Kunden (i) et samlet beløb svarende til 399 ekskl. moms pr. måned pr. terminal/betalingsløsning for det resterende antal måneder indtil uopsigelighedsperioden (jf. punkt 12.2) udløber eller (ii) en løbende månedlig faktura på 399 kr. ekskl. moms pr. md. pr. terminal/betalingsløsning for det resterende antal måneder indtil uopsigelighedsperioden (jf. punkt 12.2) udløber, samt (iii) 100% af Udstyrets gældende listepris erstatningspris ([https://www.ANB Pay.com/da/prisliste]), idet dette opkræves alene hvis udstyret ikke tilbageleveres inden for 10 arbejdsdage.

Ved manglende betaling er ANB Pay endvidere berettiget til at afbryde forbindelsen til det Udstyr, der ikke er betalt for.

Dette sker uden yderligere varsel og ANB Pay kan ikke drages til ansvar for driftstab, avancetab, følgeskader eller andet indirekte tab af nogen art, der måtte henføres til de afbrudte forbindelser. Tab af data anses for indirekte tab.

13.2 ANB Pays misligholdelse:
Kunden kan iht. dansk rets almindelige regler hæve aftalen, hvis ANB Pay væsentligt misligholder sine forpligtelser. Før ophævelse kan finde sted, skal Kunden have afgivet rettidig skriftlig reklamation, og ANB Pay skal forgæves have forsøgt at afhjælpe forholdet inden rimelig tid efter modtagelsen af reklamationen. Ophævelse forudsætter således mislykket udbedring.

13.2.1 ANB Pays erstatningspligt:
ANB Pay er erstatningspligtig over for Kunden efter dansk rets almindelige regler, idet ANB Pay dog ikke kan gøres ansvarlig for indirekte tab, herunder tabt avance, produktionstab og driftstab samt tab som følge af, at en aftale mellem Kunden og tredjemand falder bort, misligholdes eller lignende.

Tab af data anses for indirekte tab.

ANB Pay kan ikke gøres ansvarlig for Kundens tab, som skyldes, at Udstyr, betalingsgateway, software m.v. ikke er funktionsdygtig, og Kunden som følge heraf ikke kan afkræve sine kunder betaling.

ANB Pay hæfter således ikke for Kundens eventuelle tab ved, at Udstyr, betalingsgateway, services eller software mv. er ude af drift eller der er fejl på Udstyret.

Det samme gælder ved Kundens konfigurationsfejl, tilslutningsfejl, manglende dækning på data- og kommunikationsforbindelse samt fejl hos Partnere eller underleverandører.

ANB Pay er ikke ansvarlig for den eventuelle manglende mobil- og/eller WIFI/LAN-dækning og de konsekvenser dette måtte medføre.

Der ydes ingen erstatning for den tid, hvor Udstyr mv. ikke kan anvendes som følge af opståede fejl. ANB Pay kan ikke gøres erstatningsansvarlig for krav vedrørende indløsning af betalingskort, da denne service leveres af Indløser og ANB Pay således er tredjepart.

ANB Pay kan ikke gøres erstatningsansvarlig for noget tab som følge af, at Kundens
e-mailadresse er inaktiv, uvirksom mv., eller at Kunden ikke har oplyst ANB Pay korrekt
e-mailadresse, jf. også punkt 15.2 (Kundens kontaktinformationer).

13.2.2 Ansvarsbegrænsning:
ANB Pays samlede erstatningsansvar i forbindelse med ANB Pays misligholdelse af en aftale er beløbsmæssigt begrænset til Udstyrets eventuelle anskaffelsespris og det af ANB Pay fakturerede beløb for Ydelser de seneste 3 måneder. Denne ansvarsbegrænsning gælder ligeledes for ANB Pays eventuelle produktansvar.

ANB Pay påtager sig intet ansvar for lovligheden af Kundens brug af ANB Pays Ydelser og Udstyr. Det er alene Kundens ansvar at overholde gældende lovgivning og regulering, herunder krav som Partnere måtte kræve opfyldt over for sine egne kunder og tredjemand.

13.2.3 Force majeure:
Såfremt der indtræder uventede og ekstraordinære forhold uden for parternes kontrol, og som parterne ikke ved aftalens underskrift kunne eller burde have taget i betragtning (herunder hacking, virus, strejker og lockout, pandemier) og ej heller burde have undgået eller overvundet, bevirker dette, at aftalens rettigheder og pligter bliver suspenderet for begge parter i det tidsrum forholdet vedrører.

Hver af parterne er forpligtiget til at gøre sit yderste for at overvinde sådanne hindringer, således at tab begrænses mest muligt.

14. OVERDRAGELSE AF AFTALEFORHOLDET:
ANB Pay kan når som helst, helt eller delvis, overdrage samtlige rettigheder og forpligtelser til tredjemand uden samtykke fra Kunden.

Kunden kan kun med ANB Pays skriftlige, forudgående samtykke overdrage sine rettigheder og forpligtelser til tredjemand (herunder men ikke begrænset til et andet selskab ejet af Kunden, et familiemedlem mv.).

15. KOMMUNIKATION:
15.1. Aftaleindgåelse & korrespondance:
Kunden accepterer, at aftaleindgåelse og al korrespondance mellem Kunden og ANB Pay sker via e-mail eller anden form for elektronisk kommunikation.

15.2. Kundens kontaktinformationer:
Det er væsentligt, at ANB Pay altid kan kommunikere med Kunden, og det er Kundens ansvar at sikre, at ANB Pay altid er skriftligt orienteret om, hvilken e-mailadresse, ANB Pay skal anvende i aftaleforholdet med Kunden.

16. KUNDENS FLYTNING & ÆNDRING AF BETALINGSOPLYSNINGER MM.:
Kunden skal senest inden 30 hverdage inden flytning gennemføres skriftligt give oplysning til ANB Pay, såfremt Kundens forretning flytter til en anden adresse (idet flytning af Udstyr skal ske i overensstemmelse med punkt 4.3 (Flytning af Udstyr)), Kundes webshop ændrer navn/URL adresse eller Kunden ændrer bankoplysninger samt øvrige ændringer af relevans for aftaleforholdet med ANB Pay.

Visse ændringer kan indebære udgifter for ANB Pay, hvorfor Kunden vil blive opkrævet i overensstemmelse med de til enhver tid gældende priser herfor.

Såfremt Kunden har indgået aftale med ANB Pay om onlinebetalinger, accepterer Kunden, at gatewayen til brug for online betalinger alene må anvendes på et website ejet af Kunden til brug for Kunders forretning, som aftalt ved opstart og godkendt af ANB Pay.

Enhver ændring skal godkendes af ANB Pay, og ANB Pay skal have besked minimum 30 dage før ændringen kan træde i kraft.

17. FORTROLIGHED OG PERSONDATA:
17.1 Fortrolighed:
ANB Pay og Kunden er begge forpligtede til at holde enhver ikke-offentligt tilgængelig oplysning, de måtte få kendskab til om den anden part eller dennes forhold, fortrolig.

Dette gælder dog ikke, hvor Parterne er forpligtet efter gældende lovgivning og regulering til at videregive de fortrolige oplysninger, ligesom det ikke gælder ved videregivelse af oplysninger til Partnere i overensstemmelse med punkt 3 (Ydelser, Partnere og Datadeling) samt punkt 17.2 (Persondata).

ANB Pay er endvidere i forbindelse med en eventuel overdragelse af aftalen berettiget til at videregive de fortrolige oplysninger under varetagelse af gældende lovgivning.

17.2 Persondata:
I det omfang, der behandles persondata på vegne af Kunden, handler ANB Pay og ANB Pays Partnere og/eller underleverandører alene efter instruks fra Kunden.

Kunden accepterer, at nødvendige persondata (herunder mail, navn, telefonnummer, legitimationsdokumentation mv) overføres til Partnere og/eller underleverandører.

ANB Pay træffer de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger til sikring af ANB Pays forpligtelser efter gældende lovgivning.

Kunden har til enhver tid ret til at få oplyst, hvilke kundedata ANB Pay opbevarer på kunden, samt til at protestere over disse og få data slettet.

Opdateret privatlivspolitik kan til enhver tid findes på [https://www.ANB Pay.com/da/privatlivspolitik].

18. FORTRYDELSESRET:
Kunden har som erhvervsdrivende ingen fortrydelsesret.

19. ÆNDRINGER:
ANB Pay forbeholder sig ret til løbende ændre de generelle vilkår.

Mindre væsentlige ændringer kan ske uden varsel.
Væsentlige ændringer vil blive varslet elektronisk til enten den af Kunden oplyste e-mail og på ANB Pays Portal eller på ANB Pays hjemmeside med 30 dages varsel.

Ændring kan ske ensidigt og kræver således ikke Kundens samtykke.
De til enhver tid gældende generelle vilkår kan findes på [https://www.ANB Pay.com/da/betingelser].

De generelle vilkår kan kun fraviges ved skriftlig aftale mellem Kunden og ANB Pay.

20. RETTIGHEDER:
20.1 Immaterielle rettigheder:
Kunden opnår ingen immaterielle rettigheder, herunder men ikke begrænset til patent- eller ophavsret, til hverken Udstyr, Ydelser, betalingsgateway, services eller software mv.
Kunden er – bortset fra, hvor en sådan ret måtte følge af ufravigelig lovgivning – uberettiget til på nogen måde at kopiere eller misbruge hele eller dele af den betalingsgateway og det software, som Kunden får brugsret til via aftaleforholdet med ANB Pay.

Dette gælder ligeledes for så vidt angår koder og dokumentation vedrørende såvel betalingsgateway som software.
20.2 Markedsføring og skiltning:
ANB Pay har ret til, i markedsføringssammenhæng at oplyse tredjemand om, at Kunden er bruger af ANB Pays Udstyr og/eller Ydelser.

Kunden er i øvrigt ikke berettiget til at anvende ANB Pays logo, varemærke og øvrige immaterielle rettigheder uden ANB Pays forudgående, skriftlige samtykke.

Kunden forpligter sig dog til at foretage korrekt skiltning af ANB Pays Udstyr og/eller Ydelser gennem brug af det af ANB Pay udleverede materiale (se også punkt 7 Surcharge).

21. EVENTUELLE TVISTER:
Enhver tvist mellem ANB Pay og Kunden, der udspringer af disse generelle vilkår og aftaler i øvrigt mellem Kunden og ANB Pay, skal afgøres af dansk ret. Dansk ret’s regler om lovvalg og værneting finder dog ikke anvendelse.

Eventuelle tvister skal anlægges ved ANB Pays hjemting.

22. INDSIGELSER IMOD KORTTRANSAKTIONER:
En kortholder kan gøre indsigelse mod en korttransaktion overfor sin kortudsteder. Kortudsteder retter herefter bl.a. henvendelse til Partnerne med henblik på at undersøge, om der kan og skal foretages en refundering (chargeback) til kortholder.

Årsag til en indsigelse kan fx være, at kortholder afviser at have kendskab til korttransaktionen, at transaktionen er kørt to eller flere gange for samme køb, at betalingen er gennemført på anden vis, at kortholderen ikke mener at have modtaget den aftalte vare eller ydelse, eller at kortholderen har returneret den modtagne vare.

Kunden er forpligtet til omgående på ANB Pays anmodning at fremkomme med al relevant dokumentation, der vedrører den korttransaktion, der er gjort indsigelse overfor.

Såfremt Kunden ikke kan dokumentere sin position over for ANB Pay, kan ANB Pays Partner vælge at returnere betalingerne til kortholderen.

ANB Pays Partners afgørelse over en indsigelse er endelig og kan ikke indbringes for domstolene.

Kunden er forpligtet til at yde god service overfor kortholder, sådan at indsigelser undgås.
Et for højt antal indsigelser kan medføre indsigelsesgebyrer og indsigelsesbøder fra Partnere og/eller kortselskaberne (såsom VISA og Mastercard).

Sådanne indsigelsesgebyrer og -bøder vil blive viderefaktureret af ANB Pay til Kunden.
Der kan blive tillagt et administrationsgebyr på op til 50% af disse gebyrers og bøders beløbsstørrelse.

23. SPROG:
I tilfælde af uoverensstemmelser mellem forskellige sproglige versioner af disse generelle vilkår (eksempelvis dansk og engelsk), skal den danske version have forrang.